zondag 28 juni 2015

Onzekerheid, wat doe je er tegen?

Onzekerheid

Iedereen heeft hier weleens last van, denk ik; onzekerheid.
Onzekerheid komt vooral voor in de puberteit en kan erg vervelend zijn.
Het kan je leven, je reacties en je daden veranderen.
Je probeert je imperfecties te camoufleren en daardoor kan het extra opvallen.
Het maakt je onzeker en dat kan je gedrag beïnvloeden.
Je bent niet jezelf en mensen merken dat.

Waarom zijn we onzeker?
Onzekerheid heeft te maken met angst.
Bang om niet goed te zijn, niet aantrekkelijk of grappig genoeg.
Je probeert het wél te zijn, en daardoor ben je jezelf niet meer.
Je faalt dus, denk je. Maar als je jezelf bent zal dat niet zijn.
Dus onzekerheid voedt zichzelf!


Mijn visie
Ik denk dat onzekerheid natuurlijk is, zoals een blauwe plek :)
Als iemand zegt: 'Je bent lelijk, en je kunt niks!' en de week daarna weer dan ontstaat er als het ware een blauwe plek in je hart.
Maar blauwe plekken kunnen ook weggaan!
Maar hoe? Kijk maar hieronder!


Wat kun je er tegen doen?
Heel veel!
Er is geel medicijn dat je kunt innemen en *POEF* je bent weer helemaal zeker van jezelf.
Nee, jammer genoeg niet!
Het zijn je gedachten die je er doorheen kunnen helpen of je verder in de shit werken.
Ze kunnen zeggen: 'Je bent inderdaad lelijk!' of ze kunnen zeggen 'Nee hoor, ik ben goed zoals ik ben en dat jij zegt dat ik lelijk ben zegt meer iets over JOU van over mij!'
Het is net hoe je het bekijkt.
Je hebt twee keuzes: Of je trekt het je aan, of je negeert het.

Een lichtkoepel
Dit is ook weer een kwestie van gedachten, je fantasie!
Fantaseer maar een koepel van licht om je heen, met bloemen, vlinders en de zon! Alles wat je fijn vindt!
In de koepel is het licht -het positieve- en erbuiten is het donkere -het negatieve-.
Het licht is je beschermlaag tegen nare dingen, en je staat er midden in.
Het werkt zo:

Iemand die zegt: 'Je bent een bitch.' staat duidelijk in het donkere, buiten je lichtkoepel.
Diegene zou je onzeker kunnen maken, maar nee! Daar is het licht voor.
Het filtert de negativiteit eruit.

Dit vergt wat oefening maar uiteindelijk kom je er wel!








Waarom ik over dit onderwerp schrijf
Ik schrijf over onzekerheid omdat ik zelf heel onzeker ben (geweest) en veel mensen ken die onzeker zijn. Het interesseert me ook echt omdat ik mezelf aan het denken zet.
Inner Beauty is belangrijk omdat je het niet op school leert zoals wiskunde.
Je moet het jezelf maar aanleren en het verspreiden! Over verspreiden gesproken? Deel onze site en er zullen steeds vaker artikels op de site komen.

1 opmerking:

Bedankt voor je reactie!